הימורי אוסקר! מאת זה שחזה ש"עולם היורה" יהיה פלופ!

1) הסרט

room

אם יש מגיע: "חדר". הקולנוע הכי מלהיב של השנה בא בפורמט של "מקס הזועם: כביש הזעם", אבל "חדר" הוא מבחינתי חוויית הצפייה המרגשת ביותר מבציר 2015. ובניגוד למה שניתן אולי לצפות מסרט בהשראת סיפורה של משפחת פריצל, אלה לא רק רגשות שליליים: בסרטו של לני אברהמסון יש גם מידה כמעט לא סבירה של חמלה ותקווה.

אם יש היגיון: לפי יחסי ההימורים המוצעים נכון להקלדת האותיות האלה, יש כמעט תיקו משולש בין "האיש שנולד מחדש", "ספוטלייט" ו"מכונת הכסף". שאר המועמדים לא באמת במשחק.

אז זה בטח יהיה: "ספוטלייט". התיאוריה שלי אומרת שהזכייה הוודאית של ליאורנדו דיקפריו דופקת את סיכויי הסרט שלו לפרס הגדול, ותיאוריה אחרת גורסת שתיווצר מראית עין של שיוויון בין שני סרטי האנסמבל – "ספוטלייט" ו"מכונת הכסף". אלא שבהימור הספציפי על הפרס הגדול אני דבק בסרט היותר אוסקרי.

2) הבמאי

FRD-DS-00668

אם יש מגיע: ג'ורג' מילר, "כביש הזעם". הרגע אמרתי – הווטרן האוסטרלי סיפק לנו את המפץ הקולנועי הכי גדול של השנה.

אם יש היגיון: יחסי ההימורים מעדיפים את אלחנדרו גונסלס איניאריטו על "האיש שנולד מחדש", ובהפרש די גדול. הבעיה של איניאריטו היא הסטטיסטיקה – רק שני במאים בהיסטוריה, ג'ון פורד וג'וזף ל. מנקייביץ', זכו בשני אוסקרים גב אל אב. כלומר, גם ההיסטוריה וגם "בירדמן" אומרים שזה לא יהיה הוא.

אז זה בטח יהיה: אדם מקיי, "מכונת הכסף". וזה עושה שכל, כי מבין שני סרטי האנסמבל, רק ב"מכונת הכסף" יש ניצוצות קולנועיים זכירים. אני לא אהבתי את ההחלטה לתת לסלבריטאים אורחים להסביר דברים לצופים, כי זה גרם לי להרגיש שמקיי חושב שאני מטומטם, אבל זה בדיוק מסוג הדברים שעושים אוסקרים.

3) השחקן

Film Title: Steve Jobs

אם יש מגיע: מייקל פסבנדר, "סטיב ג'ובס". כולנו הספקנו לשכוח מזה, אבל בעצם יש סרט אנסמבל שלישי באוסקרים האלה. ההופעה של פסבנדר כחבר המוביל בקאסט של "סטיב ג'ובס" היא בעיניי לא פחות מפנומנלית, ובהעידר מועמדויות גדולות אחרות לסרטו הלא מספיק מוערך של דני בויל, זה באמת מקרה מובהק של "אם יש מגיע".

אם יש היגיון: אז ברור שהאוסקר הזה הוא של דיקפריו. רק כדי לסבר את העין, סוכנות ההימורים וויליאם היל נותנת לו יחס של 1/50, כלומר החזר של דולר עלוב אחד על כל 50 שתשים עליו. הבא בתור? פסבנדר עם 16/1, שזה 16 דולר על כל דולר ששמתם. אם שתמם.

אז זה בטח יהיה: ליאו. כאילו, ברמה של הסיכוי שהשמש תזרח וביבי ייקח.

4) השחקנית  

room

אם יש מגיע: ברי לארסון, "חדר". הסרט הנפלא הזה יושב על ארבע כתפיים דקות, השתיים של ילדון הפלא ג'ייקוב טרמבליי והשתיים של לארסון, אבל הדמות שלה עושה מן הסתם סיבוב מורכב בהרבה מזה שעוברת הדמות של בנה. לארסון מפליאה להשתנות בהתאם, בניואנסים ולא בפטיש חמש, ועושה תפקיד ראוי־אוסקר שני אחרי Short Term 12 הפגזי.

אם יש היגיון: מה אתם יודעים, המזל הולך עם הטובות. נכון לשורות אלה, לארסון היא הימור בטוח וגרוע של 1/20.

אז זאת בטח תהיה: שרלוט רמפלינג, "45 שנים". כי לארסון עוד די צעירה (26), כי רמפלינג כבר די מבוגרת (70), וכי משהו צריך לאזן את הפיהוק שתעורר הזכייה של דיקפריו.

5) שחקן המשנה

Stanley-Tucci-Spotlight-movie

אם יש מגיע: סטנלי טוצ'י, "ספוטלייט". אבל הוא בכלל לא מועמד, כי באקדמיה יושבים אנשים שהם לא רק לבנים מאוד אלא גם סתומים מאוד, אז סילבסטר סטאלון על "קריד". זה יותר פרס מפעל חיים מכל דבר אחר, והמפעל הזה – שהחל בסרט אדיר והשנה חזר בסרט אדיר נוסף – בהחלט ראוי לפרס.

אם יש היגיון: גם ההימורים אומרים סטאלון, ובאופן שמרגיז אותי באופן אישי, לא אומרים בשום אופן טום הארדי – השני ברשימת הפייבוריטים שלי בקטגוריה הזאת, והשחקן היחיד מ"האיש שנולד מחדש" שמגיע לו פרס על משהו.

אז זה בטח יהיה: מארק רופאלו, "ספוטלייט". כי יש מסורת של שחקנים נהדרים שמקבלים את האוסקר בדיוק על התפקיד הכי פחות טוב שלהם, וכי כל הקטע של סרטי אנסמבל זה לעשות פסלונים לחברי האנסמבל.

6) שחקנית המשנה

kate-winslet.jpg

אם יש מגיע: קייט ווינסלט, "סטיב ג'ובס". ווינסלט מגלמת את ג'ואנה הופמן, אשת סודו של ג'ובס (היו שקראו לה "אשתו בעבודה") בתפקיד משנה לפי הספר. מצד אחד גונבת סצנות בלי טיפת מצפון, מצד שני עושה את זה בשקט של פנתר ורוד.

אם יש היגיון: אז יש לנו בעיה, כי על סמך אתרי ההימורים יש מרוץ די צמוד בין אליסיה ויקנדר על "הנערה הדנית" ורוני מארה על "קרול".

אז זה בטח יהיה: רוני מארה. ויקנדר הספיקה להרוויח מעמד של איט גירל למרות שפרצה רק לפני דקה, עם "אקס מכינה" ו"שם קוד מ.ל.א.ך", אבל זה עדיין לא ברמות ג'ניפר לורנסיות. לעומתה, רוני "יש לי פרצוף תחת ולא אהסס להשתמש בו" מארה יושבת כבר כמה שנים על משבצת השחקנית האינטליגנטית/ רגישה/ לא מחייכת גם תחת גז צחוק.

7) התסריט המקורי

BridgeofSpiesReviewHeader

אם יש מגיע: מט צ'רמן והאחים כהן, "גשר המרגלים". אין, כבר לא כותבים ככה היום. סרטו של סטיבן ספילברג הוא כמעט פליט מהסבנטיז – עלילה רזה, פיתוח דמויות מפואר, דיאלוגים מבריקים (אבל לא מדי, לא ארון־סורקיניים) ומעל הכל זיגוג דקיק של הומור.

אם יש היגיון: אז זה נראה כמו "ספוטלייט". ג'וש סינגר והבמאי טום מקרתי הם לא רק המועמדים המובילים אלא גם מועמדים ראויים, עם תסריט שמסרב ללכת לפרובוקציות או סחיטת דמעות למרות חומר הגלם שלו – התעללות סדרתית של כמרים בילדים.

אז זה בטח יהיה: "הקול בראש". כלומר, אם מוסכם על כולנו שלהימור אחד מותר להיות סתם "איזה קטע זה יהיה אם", אז איזה קטע זה יהיה אם התסריט המקסים הזה יקח אוסקר.

8) התסריט המעובד

Bone Tomahawk

אם יש מגיע: ס. קרייג זאהלר, Bone Tomahawk. כן, מגיע לאיש הזה אוסקר על התסריט הזה למרות שהוא לא מועמד אפילו לכינור דויד. אבל אם אתם מתעקשים על אשכרה מועמד, אז כמובן שזה העיבוד של אמה דונהיו לרומן של עצמה, "חדר".

אם יש היגיון: צ'רלס רנדולף ואדם מקיי על פי רומן מאת מייקל לואיס, "מכונת הכסף". זה לא רק המועמד המוביל (וויליאם היל נותן 1/8) אלא גם המועמד ההגיוני בשם האיזון שהוזכר לעיל בין שני סרטי האנסמבל המובילים.

אז זה בטח יהיה: הו, זה יהיה בוודאות "מכונת הכסף". תסמכו עליי, אני הימרתי ש"עולם היורה" יהיה פלופ.

ועוד 3 הימורים בטוחים על קטגוריות משניות

SonofSaul

עריכה: "מקס הזועם" הוא המועמד המוביל, ואני מיישר פה קו עם חוכמת ההמונים כי זה גם מאוד סביר וגם מאוד מגיע. אז האוסקר הולך למרגרט סיסקל, שזה רק הסרט השני שהיא משמשת בו עורכת ראשית. והקודם היה "תזיזו ת'רגליים"!

צילום: עמנואל לובצקי, "האיש שנולד מחדש". זאת עומדת להיות הזכייה השלישית שלו ברציפות אחרי "כוח משיכה" ו"בירדמן", ולובצקי הוא בדיוק מספיק גאון בשביל שזה יגיע לו, אבל לי חבל על ג'ון סיל. עבודת קודש הוא עשה ב"כביש הזעם". וחוץ מזה, 200 שנה הוא מצלם סרטים – לרבות "העד" ו"הכישרון של מר ריפלי", למשל – והאוסקר היחיד שלו הוא על הפצוע הפאקינג אנגלי.

סרט זר: אתם עושים צחוק? זה "הבן של שאול" וכולם יודעים את זה מאז שלהי המלחמה. רוצים את זה במספרים? אז "שאול" יחזיר דולר על כל 25 שתשימו עליו. במקום השני – אם תהמרו על Embrace of the Serpent היפהפה, ואיזשהו קרע בזמן־חלל יוצא אתכם צודקים, תעשו פי 25 על הכסף. אבל אם זה אשכרה יקרה, אני משנה את שמי לגידי אורשר וקונה סולם.

פורסם בפנאי פלוס, 25.2.16

 

 

 

תגובה אחת ל-“הימורי אוסקר! מאת זה שחזה ש"עולם היורה" יהיה פלופ!

  1. מי אתה, בן אדם גאון?

כתיבת תגובה