שירי חרפת כיבוש*

"תראו מה פלאפון נתנו לי בתור מכשיר חלופי"

"תראו מה פלאפון נתנו לי בתור מכשיר חלופי"

הרבה עשייה דוקומנטרית יש בישראל, ומעט מאוד עשייה דוקומנטרית מוקפדת. זה עניין מנטלי לא פחות משהוא תקציבי: חיסרון כיס לא יכול להסביר למה כל כך הרבה יצירות תיעודיות מקומיות מוותרות מראש על פריים שהוא פריים, תאורה שהיא תאורה, בעיקר תסריט שהוא תסריט. תחשבו על זה רגע: כמה מהדוקואים הישראליים שראיתם מסתמכים על קריין – על פי רוב הבמאי עצמו, מלא כוונה ונטול דיקציה – במקום לתסרט את הדברים כך שלא יהיה בו צורך? כמה יצירות אומרות לצופה "שמע, זה דוקו, אנחנו פשוט נשים את המצלמה על הכתף ונקווה לטוב"?

מכל הבחינות האלה, "שיח לוחמים: הסלילים הגנוזים" כמעט גרם לי למחוא כפיים. החל בעריכה (דניאל סיון), עבור בצילום (איתי רזיאל, אבנר שחף) וכלה בבימוי, סרטה של מור לושי הוא ההפך הגמור מכל האמור לעיל. מפגן של עשייה מחוושבת, מתוכננת ומהודקת, שיודעת לאן היא הולכת ומציגה נראטיב נהיר ואג'נדה מובהקת. אנחנו רואים וטרנים של מלחמת ששת הימים, מאזינים לקולות חיילים שהוקלטו ימים אחדים לאחר הניצחון ההוא; את ההקלטות אנחנו שומעים על רקע צילומים תקופתיים (שאני, לפחות, מעולם לא נחשפתי לרובם); וכחוט שני אנחנו עוברים מעת לעת לעיתונאי מרשת איי.בי.סי, שדיווחיו לאמריקה – בתקופת ההמתנה, תחת אש, בעת אופוריית הניצחון ולבסוף במחנה פליטים – מייתרים לחלוטין כל קריין שחוק ומאוס.

אמרתי אג'דנה, ואני רוצה להתעכב עליה לרגע. מכירים את האנשים שתובעים מעיתונאים להיות אובייקטיביים? אז הם סתומים. אין דבר כזה עיתונות אובייקטיבית, רק עיתונות הוגנת, ויצירה דוקומנטרית היא בהקשר הזה עיתונות לכל דבר. מור לושי באה להאיר צד ספציפי במורשת הקרב, והיא מכריזה על כך – בקולו של עמוס עוז, אבל זאת האג'נדה שלה בדיוק כמו שלו – מהרגע הראשון. כאמור, עיתונות הוגנת.

עוז הוא מיוזמי חוברת "שיח לוחמים" המקורית, שכתובית בתחילת הסרט מספרת לנו כי 70 אחוז מהחומרים שהוקלטו עבורה צונזרו ונחשפים כעת לראשונה. וכפי שאומר הסופר עצמו, מה שצונזר אז ונחשף כעת הוא האנטי־קונצנזוס. קולות של ייאוש בתוך האופוריה הגדולה. Uבגלל האספקט הזה שלו, "הסלילם הגנוזים" הוא מקרה אבוד מראש. סרט שמאלני מסריח, שלהערכתי יוציא מהצופים הממוקמים ימינה מהמרכז הרבה מאוד רעל. אפשר להבין אותם: יש כאן חבורה של גברים שהרגע היו שותפים לאחד הניצחונות הצבאיים הגדולים בהיסטוריה המודרנית, והם מזיינים את השכל על ערבים מסכנים ומקומות קדושים שאינם קדושים להם. סכין בגב האומה, עם סיבוב. אבל כמי שנמצא משמאל למרכז, התוכן של הסרט הזה ייאש אותי עד כדי כך שזה לגמרי התקזז עם האושר שהסבה לי העשייה שלו.

יצא לי להכיר את שמעון צבר ז"ל, שביוני 1967 פרסם את המשפט הבא: "כיבוש גורר אחריו שלטון זר, שלטון זר גורר אחריו התנגדות, התנגדות גוררת אחריה דיכוי, דיכוי גורר אחריו טרור וטרור נגדי". יצא לי להכיר את גם את סרבן המצפון הישראלי הראשון,  שלא אזכיר כאן את שמו כי הוא מסתובב בינינו, ובהלך הרוח הפוליטי הקיים לא הייתי רוצה להיות ההוא שסידר לו לינץ' רטרואקטיבי. חשבתי שזה הסתכם בשניים האלה, גיב אור טייק ישעיהו ליבוביץ'. אבל סרטה של לושי, בביטחון של סטירה בפרצוף, הוכיח לי שהיו הרבה יותר משלושה נביאים בעירנו. שגברים רבים חזרו מהמלחמה  ההיא בידיעה שהיה שם לא רק ניצחון אלא גם תבוסה איומה. תבוסה למי שאנחנו.

אני מצטער. באתם לקרוא ביקורת קולנוע ונפלתם על טור של גדעון לוי. אבל אם תצפו ב"שיח לוחמים" בראש פתוח, אולי גם בכם תכה האמת שמנוסחת שם במילים הפשוטות והחדות של ותיקי המלחמה אלישע ואמיתי שלם: כל זמן שאנחנו מחזיקים אחרים תחת כיבוש, לעולם לא נהיה עם חופשי בארצנו.

פורסם בפנאי פלוס, 4.6.15. אם הכותרת מוכרת לכם, זה כי היא כשם ספרו של שמעון צבר משנת 2000

 

מודעות פרסומת

2 תגובות ל-“שירי חרפת כיבוש*

  1. רק סמולני מטומטם מעדיף למות, העיקר לצאת מוסרי וצודק. השתחררות מ"הכיבוש" תשחרר את הפלסטינים ושאר האיסלמיסטים לחסל את המדינה הציונית (וזה כולל גם את הבת שלך, מר קימלינג שתשחט יחד עם אבא שלה ואמא שלה). זו המשמעות של "זכויות אדם" עבור הבהמות האלה. ברור שבוגדים סמולנים אנטי -ציונים ירצו בכך, והסרט הזה הוא חלק מהאג'נדה לחיסולה של ישראל. בקיצור תעמולה אנטי-ציונית זולה שהקימרלינגים ששים לשתף איתה פעולה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s