8 יתרונות שלא חשבתם עליהם בלגדל ילד יחיד*

התמונה להמחשה בלבד

התמונה להמחשה בלבד

1) זה האקט האקולוגי המושלם. בכל פעם שאיזה פעיל גרינפיס מציק לי בגלל איזו כוס קלקר שלא מחזרתי, אני מפיל עליו פצצה דמוגרפית: אם להסתמך על שיעור הילודה בישראל, ברגע שהסתפקתי באחת והיחידה שלי חסכתי מהפלנטה את טביעת הרגל הפחמנית של כ־0.73 בני אדם. אתה באמת רוצה לבדוק של מי יותר ירוק?

כמובן שלהביא לעולם רק ילד אחד זה גם האקט הכלכלי המושלם, אבל אם ארחיב בנושא הזה אצטרך לשנות את הכותרת ל"10 יתרונות בילד יחיד שכבר חשבתם עליהם".

2) בכוחות משותפים ניתן לנצח אותם בוויכוחים. סצנת ה"בבקשה אבא/ לא!/ בבקשה אבא/ לא!" של משפחת סימפסון לא יכולה להתרחש במשפחה חד־ילדית. למבוגר בודד אין שום סיכוי לנצח ילד במלחמת התשה, אבל שניים על אחד — זה כבר מתחיל לאזן את שדה הקרב. לראיה, הבת שלי מקבלת רק כ־93 אחוזים ממה שהיא רוצה. זה נמוך בלפחות שני אחוזים ממה שאני רואה אצל משפחות דו־ילדיות ומעלה.

3) אין דבר כזה שאין סידור לילד. בין הלו"זים של שני מבוגרים אין שום בעיה להסתדר עם האיסופים־הסעות־מנהלות. רונה תכף בת תשע, ואני לא זוכר פעם אחת שנתקענו ברמה כזאת שהיה צורך להעיר את סבא מהשנ"צ או לבקש מאיזו אימא שתעשה לנו טובה שאחר כך רדפה אחרינו עד הקבר. זה שוב העניין הזה של הכוחות המשותפים: כל מה שצריך בשביל לגבור על ילד אחד זה שני מבוגרים.

4) אתה אף פעם לא צריך לתווך ביניהם לבין בגירים. לילדים יחידים יש שני מבוגרים להתמודד איתם בבית מגיל אפס. הם יודעים איך לדבר איתם, הם לא מתביישים מפניהם ואתה תמיד יכול לשלוח אותם לשלם על הארטיק של עצמם בלי לראות את המחווה הקלאסית הזאת של הכתף הנמשכת מעלה לאמור "אבל אני מפחד לדבר עם הדוד".

5) ואתה גם לא צריך להתמודד יותר מדי עם צאצאים של אחרים. הצד השני של הסעיף הקודם הוא שלילדים יחידים אין ילדים להתמודד איתם בבית. כשהם יוצאים למסגרות חינוכיות לוקח להם זמן להבין איך אוכלים את היצורים האלה שמתחרים איתם על תשומת לב וצעצועים וכל זה, ועד שהם קולטים את הטריק נחסכות ממך כמה שנים טובות של אירוח זבי חוטם זרים.

אתם עשויים לחשוב שאת הסעיף הנוכחי יכול לכתוב רק מיזנתרופ, או שהוא נכתב כדי להסוות את זה שלילד יחיד יש חיסרון חברתי מולד. אז לא, אני לא מסווה את זה: ראשית, ברור שאני מיזנתרופ. שנית, בהכללה לא גסה מדי, ילדים יחידים הם אכן ילדים שקצת יותר מסובך להם לחלוק ולהתחבר. אבל זה נוטה להסתדר עם הזמן — הנה, בימים אלה אני רואה לנגד עיניי איך זה מסתדר — ועד אז, קשה להפריז בחשיבות היתרון שבאי־קבלת אחריות זמנית על ילדים של אחרים.

6) זאת שיטה בדוקה לגידול זכרי אלפא. נכון שבבית החד־ילדתי שלי גדלה דווקא נקבת אלפא, אבל העיקרון תופס: העובדה שילדים יחידים רגילים לעמוד במרכז תשומת הלב מעניקה להם יתרון מסוים בכל הנוגע לעמידה בספולייט — בין אם במובן של מנהיגות או של פרפורמנס. זה עשוי לעצבן לפעמים, כמו שיודע כל אחד שהבן של מישהו אחר הכריח אותו פעם לשמוע אותו שר את ההמנון, אבל בין הנחבאים אל הכלים ואומרי ה"אני אנווט", תסכימו איתי שעדיף להיות מאחורי וילון מספר 2.

7) וזאת שיטה מושלמת לגידול אינדיבידואליסטים. משפט יפהפה שקראתי פעם, לא זוכר איפה: "בגלל שלילדים יחידים אין קרובים בני גילם, הם לומדים איך להיות ילדים בעצמם". אני מחרה, מחזיק ומוסיף: ילד שלימד את עצמו איך להיות ילד יהיה מבוגר מעניין. אולי קצת מרוכז בעצמו וקצת מפונק וכל הדברים האלה שתמיד אומרים על ילדים יחידים — ואתם יודעים איך זה, אין סטיגמה בלי אש — אבל אני חושב שזה מתקזז עם להיות אינדיבידואל.

8) לעולם לא מסריטה אותך המחשבה שאתה אוהב אחד יותר מאשר את האחר. אני שומע את זה תמיד בחצי פה, תמיד מהורים לילדים הרבה יותר גדולים מהיחידה שלי: הרגע הזה שאתה תופס שיש לך צאצא/ית מועדף/ת. שלא לדבר על התרחיש הבאמת מסריח, וזה הילד האחד יותר מדי. מכירים, ההוא שנולד אחרי שלאבא או לאימא כבר לא היה כוח לזה אבל הם אמרו יאללה?

כל הביצים שלי נמצאות בסל אחד. זה משהו ששמעתי אלף פעם מהורים רב־ילדיים, והתשובה שלי תמיד זהה: כן, אבל גם כל הלב שלי נמצא בסל הזה. מחשבה מפחידה? בטח. אבל גם מה זה מנחמת.

*מוקדש לכל מי שסיפר לי אי פעם על הנזק שאנחנו גורמים לבת שלנו בכך שאנחנו לא מביאים לה אחים. יש רע וטוב בכל דבר, אנשים

 

 

2 תגובות ל-“8 יתרונות שלא חשבתם עליהם בלגדל ילד יחיד*

  1. כבן יחיד ואב ליותר מאחד, כל שאני יכול לומר זה- חבל. אם זה לא מתוך אילוץ, לא ברורה הרציונליזציה הביזרית הזו. בכל מקרה, זכותך. אבל ההפסד שלך (ועוד יותר, של הבת שלך).

  2. אלעד (αναρχία)

    כאחד שאין לו בכלל ילדים וגם לא רוצה להביא ילדים לעולם (וגם לא אביא), אני מביס אותך בכל הסעיפים. כולל השניים שלא פירטת עליהם.

להשאיר תגובה

