עוד שלושה סרטים שלא מדברים עליהם מספיק

"ססאמק, לפחות כשהיו רקטות לא היו פקקים"

"ססאמק, לפחות כשהיו רקטות לא היו פקקים"

טוב, אני לא יודע על מה אני כותב לכם. מדור הסרטים של בלייזר מוקדש מסורתית לדברים טובים שאתם יכולים לראות בבית או שתיכף מגיעים למסכים הגדולים; הפעם יש פה שלושה סרטים שיופצו רשמית במהדורות ביתיות רק החל מאמצע אוגוסט, אבל עדיין לא בישראל או בתרגום עברי, וכל אחד מהם עוד יכול להגיח כאן לבתי הקולנוע (המפיצים בישראל אוהבים בשנים האחרונות את הדילים המוזלים על הפצת תאטריקל של סרטים שכבר אפשר לראות בבית). אז סיכמנו, כן? הדיבור הוא מה לראות. לא איך ולא איפה. רגע רגע, עדכון: החבר'ה של יס 3 מספרים לי שהראשון מבין השלושה ישודר אצלם בקרוב, ככל הנראה בתחילת 2015.

והראשון הוא Cold in July, הסרט הפחות תובעני והיותר מפתיע מבין השלושה, כי — כפי ששמו מרמז — הוא מתפתח מנקודה א' ל־ג' עם עצירת ביניים ב־ש'. פשוט נסו את התרגיל הבא: בעל משפחה (מייקל סי. הול עם שפם־פורנו) יורה בשוגג בפורץ. כשאביו של הפורץ (סם שפרד) מגלה את זה, הוא זומם לנקום בבנו של מי שנתפס בעיניו כרוצח. וחוץ מזה, דון ג'ונסון מגלם בלש פרטי וחבר של אבו־פורץ עוד ממלחמת קוריאה. יש לכם רעיון איך כל זה מתחבר או לאן זה הולך? תסמכו עליי, אין לכם. קטע שהסרט הזה בא לי כל כך טוב, כי שניים אחרים של הפעם צלם והיום במאי ג'ים מיקל מחכים לי בבית כבר שנה ומשוועים לצפייה: דרמת האימה Stake Land והרימייק האמריקאי ל־We Are What We Are, סרט הקניבלים המקסיקני. אתם שימו יד על Cold in July; אני מתנפל על השניים האלה.

אם האינדי האמריקאי של מיקל מתפתח לכיוונים לא צפויים, אז Starred Up הבריטי נעשה לא צפוי עוד לפני שהוא מתפתח. הנה, עוד תרגיל: אנחנו מלווים צעיר (ג'ק או'דונל) ביום הראשון שלו בכלא לבגירים. נכון שמיד נראה אותו מתייפח בחשכה או משהו בעל אפקט דרמטי דומה? זין, דבר ראשון נראה אותו משפצר סכין כמו מק'גייוור של הקלבוש. עכשיו נגלה שאבא שלו (בן מנדלסון) הוא האסיר הכי קשוח בכלא, ומכאן שעכשיו ינסה האב להיטיב את דרכי הבן. נכון? זין, נראה את האבא מנחיל לבנו את דרכי הבד־אס, אבל גם מתחיל להסתבך בפוזיציית האריה זקן/ אריה צעיר.

יש לי חולשה לסרטי כלא, ויעיד על כך הטורניר בשיטת נוקאאוט בין 16 האהובים עליי שפרסמנו כאן לפני כשנתיים. Starred Up הוא הפעם הראשונה מאז שמתחשק לי לפרסם רשימה מעודכנת, מפני שדייויד מקנזי עשה כאן משהו שאני לא זוכר שראיתי: סרט כלא שהחירות או היעדרה הם בכלל לא אישיו בשבילו. זה על אב ובן ועל גבריות ועל קומבינות של אסירים — כמה תעופו על זה אם אתם חובבי ממים מז'אנר ה־Life Hacks — וזה לגמרי לא מה שאתה מצפה מסרט כלא להיות. אבל טוב, זה מקנזי. תראו את Perfect Sense המופתי שלו ותראו שגם מדע בדיוני הוא יודע להביא לגמרי בהפוכה.

את הטוב מכולם, אבל גם המאתגר מכולם, שמרתי לסוף. לפני חודשיים הייתי בלונדון והפוסטרים לבדם עשו לי חשק על Locke (יש לבטא פשוט "לוק"), סרט שלא ידעתי עליו דבר טרם צפייה זולת העובדה שמדובר בהופעת יחיד של טום הארדי; היום אני יכול לספר לכם ללא חשש ספוילר שמדובר ב־84 דקות שכולן נסיעת לילה אחת של גבר שיש לו יציקה על הראש. מילולית: הארדי מגלם את איוון לוק, קבלן בטון שדופק ברז מאתר הבנייה דווקא בלילה הכי קריטי של הפרויקט. נכון, יש לו יופי של תירוץ — בבית חולים ליד לונדון עומד להיוולד לו ילד ממש באותו לילה —  רק שהכורעת היא, איך לומר, לא הכי אשתו.

לוק נוהג, לוק מנהל משברים דרך הטלפון, לוק מתעמת עם השדים שלו. זה סרט מונע־דמות שעובד פשוט נפלא בגלל האופן שבו הבמאי סטיבן נייט — בדרך כלל תסריטאי, למשל "סימנים של כבוד" — מציג לנו את הדמות הזאת. לא כשהיא לוקחת החלטות, כי את זה היא עשתה עוד לפני שהחל הלילה הזה, אלא כשהיא מתמודדת עם התוצאות של ההחלטות האלה. "לוק" הוא סרט על גבריות, על המהות שלה, והמהות הזאת נחשפת כשאתה מתמודד. לא מתלבט.

אני מפציר בכם, אל תתנו לקטע של הצגת יחיד בת 84 דקות להרתיע אתכם. כמה דקות עם האורות האלה שמרצדים על הפרצוף של הארדי, עם ההבעה האבודה/ נחושה שלו, ואני בטוח שלא תמצמצו לפני שתגלו מה נגמר עם איוון לוק.

פורסם בבלייזר, אוגוסט 2014. לפרקים הקודמים בסדרה "סרטים שרק הבמאים שלהם והאמהות שלהם ואני שמענו עליהם", לכו לכאן ולכאן ולכאן ולכאן

להשאיר תגובה

