ובפרס הגודזילה הכי טובה זוכה "פסיפיק רים"

תגידו לי שההוא משמאל זה לא אולמרט

תגידו לי שההוא משמאל זה לא אולמרט

גארת' אדוארדס הוא איש מולטי־מוכשר: בסרט הביכורים המצוין שלו, "מפלצות", הוא היה הבמאי, התסריטאי, הצלם, מעצב האפקטים המיוחדים ואחד השחקנים, ועשה אחלה עבודה תחת כל אחד מהכובעים שחבש. ראו אולפני "לג'נדרי" כי טוב, ופנו לאדוארדס עם הרימייק של "גודזילה". עסקה טובה לשני הצדדים, כי הבמאי הבריטי קיבל הזדמנות לעשות סרט במשהו כמו 160 מיליון דולר — זה בערך פי 320 מהתקציב שהיה לו בסיבוב הקודם — ואילו לג'נדרי קיבלה במאי עם יכולת מוכחת בתחום המפלוץ. אלא שהפרויקט יצא לדרך עם שני קופים על הגב: גודזילה הקודם (1998), וסרט מפלצות הים הקודם, "פסיפיק רים" (2013). כדי להצדיק את קיומו, גודזילה 2014 היה מוכרח לצאת פחות אידיוטי מהראשון ומרהיב לפחות כמו השני.

על המשימה הראשונה אפשר לסמן וי רבתי, ולא רק מפני שקשה לייצר סרט מטופש יותר מהגדוזילה הקודם ההוא. כלומר, הפעם יש בסיס סיפורי שאפשר ממש להתחבר אליו: הניסויים הגרעיניים שערכה ממשלת ארצות הברית בשנות ה־40 הקיצו איזה קו ייצור רדום של מפלצות ימיות, עובדה שהממשלה מסתירה במשך עשורים. אלא שהמפלצות דנן ניזונות מקרינה רדיואקטיבית, מה שגורם להן להסתער על כור גרעיני, מה שגוזל ממדען הגרעין ג'ו ברודי (בריאן קרנסטון) את אשתו, ושולח אותו לחפש הוכחות לקיומה של קנוניה. ודווקא כשהוא מוצא כאלה, הנטל עובר בבת אחת מאב לבן: מי שיצטרך אשכרה להילחם בתפלצות הוא פורד ברודי (ארון טיילור־ג'ונסון), חייל ביחידה מובחרת שעכשיו יש לו כבר שני חשבונות פתוחים עם המפלצות, ועוד אחד עם הממשלה שהוא נלחם בשמה.

שמתם לב שאני כותב מפלצות ולא מפלצת? אז זה מפני שהרימייק הנוכחי קרוב ברוחו לסרטי הגודזילה־נגד־משהו (למשל "גודזילה נגד קינג קונג" מ־1962, או "נגד מפלצת הים" מ־67'). למעשה, השליש הראשון של הסרט מתמקד בשתי מפלצות אחרות, וברור לכל בר דעת שהן יתייצבו לבסוף מול גודזילה על מנת לברר למי יש יותר ענק. כדי לא לחשוף דברים שמבאס לחושפם, אסכם את זה ככה: גודזילה החדש הוא סרט שכולו קודש לאוזלת ידו של האדם מול הטבע. הוא שם את ההיבריס שלנו בפרופורציות נכונות, ואומר לנו שאנחנו כאלה קטנים. שאת כוחות הטבע יכולים לנצח רק כוחות טבע אחרים.

עצם קיומה של תֶמה שם את אדוארדס קילומטרים לפני רולנד אמריך, שהתמה היחידה בגודזילה שלו מ־98' הייתה "ובכן, הבה נהרוס דברים". אדוארדס נמנע בבירור מאורגיות הרס — אפילו כשהמפלצות שלו כבר מכסחות מבני ציבור הוא מוצא סיבות ללכת עם המצלמה למקומות אחרים — ומגיעות לו מלוא הנקודות על הניסיון ליצור סרט מדע בדיוני של ממש, סרט ששואל שאלות על טבע ומדע ומותר ואסור, ולא מסתפק בלהראות יצורים חיים גדולים משמידים אובייקטים דוממים גדולים.

הבעיה של אדוארדס היא שבשורה התחתונה, גם הגודזילה שלו הוא סרט מפלצות. הרי עם כל הכבוד לאדם ולטבע וכל זה, אנשים קונים כרטיסים בשביל לראות יצורים מפחידים. זה היה מבחינתי הקסם הגדול של "פסיפיק רים", זה שגרם לי לכתוב על "המפלצות הכי טובות בסרט אי פעם, כולל העתיד". רגע אחרי שפרסמתי את זה עלה בדעתי שבעוד שנה יוצא רימייק של גודזילה, ואני עלול להתפדח אם ייצא שהעתיד נמשך כולה שנה. ואתם יודעים מה? לא התפחדתי. בכל הנוגע למפלצות — לרבות תת־סעיף מפלצות מים ענקיות זרחניות — פסיפיק רים לא רואה את גודזילה ממייל ימי.

אז כן, גודזילה 2014 הוא סרט טוב בהרבה מהביצוע האמריקאי הקודם. הוא גם עורך שלל מחוות למקורות היפניים של הפרנצ'ייז, שזה יפה, אפילו אם התפקיד של קן וואטאנאבי — תכלס, להגיד משפטים סתומים בפנים מודאגים — נראה יותר כמו עלה תאנה לכיסוי השוק האסיאתי ופחות הכרח תסריטאי. אבל כסרט מפלצות הוא לא מביא שום דבר חדש לשולחן. "פארק היורה" עשה קודם וטוב ממנו את הקטע של דיר בלאק להתעסק עם פריקים של הטבע, "פסיפיק רים" הראה לנו גודזילות יותר מגניבות. אצלי זה מסתכם לכדי הצירוף "אפשר לראות", שהוא טוב ממה שחששתי אבל מאכזב כשמדובר בספקטל הראשון של הקיץ הקולנועי הזה.

זוכרים את "הענק הירוק" של לואי לטרייה, שחמש שנים אחרי "הענק" של אנג לי בא ואמר לנו לשכוח ממה שהיה והנה מתחילים מחדש? אז 16 שנים אחרי הגודזילה של רולנד אמריך אומר גארת' אדוארדס אותו דבר, ומבחינתי מסיים בתוצאה די דומה: עם סרט שעולה בכל המובנים על קודמו, אבל שזאת גם המחמאה הכי גורפת שאפשר לזרוק לכיוון שלו.

פורסם בפנאי פלוס, 15.5.14

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s