והנה סרט שאני מסרב למות לפני שאצפה בו

Snowpiercer

"מניאק המפקד הזה, לא היה יכול להצמיד אותי למאג?"

אני מאוהב בקולנוע הנקמה של קוריאה הדרומית, וכתבתי על זה בשנה שעברה בהרחבה יתרה, אבל האמת היא שהבמאי הדרום קוריאני האהוב עלי לא עשה סרט נקמה מימיו: לזכותו של בונג ג'ון־הו נזקפות שתי יצירות מופת חוץ־ז'אנריות (Mother, Memories of Murder) וקומדיית אימה/ מד"ב ענקית אחת (The Host. זה עם הפרי־ים שיצא משליטה, לא זה שמסתובב פה עכשיו בבתי הקולנוע).

2013 הייתה אמורה להיות שנת הפלישה הקוריאנית לאמריקה, עם הסרטים דוברי האנגלית הראשונים של בונג ושל שני יוצרים מטורללים־נפלאים אחרים ממולדתו, פארק צ'אן־ווק ("שבעה צעדים", שהרימייק שלו בבימוי ספייק לי ייצא בסתיו) וקים ג'י־וון (I Saw the Devil). אלא שמהבכורה האמריקאית של קים יצא כולה "עומד אחרון" עם ארנולד שוורצנגר, ואילו התגובות הראשונות ל־Stoker של פארק, דרמת אימה עם ניקול קידמן ודרמוט מולרוני — תסריט מאת וונטוורת' מילר, ואשתי לא הייתה סולחת לי אם הייתי משמיט את הפרט הזה — לא מייצרות אצלי ציפיות גבוהות במיוחד. שזה בול ההפך מ־Snowpiercer של בונג, כי כל דבר נוסף שאני רואה וקורא עליו הופך אותו לסרט שהכי בוער לי לראות עלי אדמות. וכאילו, אני מזכיר לכם שעובדים ממש עכשיו על "מלחמת הכוכבים פרק 7".

אם אתם גיקים של קומיקס — לא, כי אני גיק מסוג אחר לגמרי — אולי יש לכם היכרות מוקדמת עם הרומן הגרפי Le Transperceneige מאת ז'ק לוב. על כל פנים, מעשה שהיה: בשנת 2004, במהלך הפרה־פרודקשן של The Host, בונג נכנס לחנות קומיקס בסיאול ונתקל שם בעותק של היצירה הזאת. האגדה מספרת שהוא נתקע שם מול המדף עד שסיים לקרוא את העסק כולו, ואז רץ לספר לחבר'ה. ספציפית לפארק צ'אן־ווק שהוזכר לעיל, שראה כי טוב ורכש לאלתר את זכויות ההסרטה דרך חברת ההפקה שלו, Moho Films. וזאת נקודה קריטית, כי Snowpiercer איננו סרט אמריקאי אלא קופרודוקציה קוריאנית־אמריקאית־צרפתית דוברת אנגלית.

אני אוהב את הוליווד, אבל יש לה נטייה לייבש את הבמאים שהיא מייבאת. זה קרה ממש עכשיו עם אולה בורנדל הדני, שצנח מהפסגות של Just Another Love Story ו־The Substitute ל"הדיבוק", וזה קרה עוד אלף פעמים בעבר. אבל מאחורי תקציב ה־39 מיליון דולר של Snowpiercer לא עומד אף ינקי עם סעיף פיינל קאט, וזה עושה אותי מאוד אופטימי לגביו. גם הקאסט עושה אותי אופטימי — כריס אוונס, טילדה סווינסון, ג'ון הארט, אד האריס וג'יימי "בילי אליוט" בל זה משהו לנעוץ בו שיניים איך שלא מסובבים את זה — אבל מה שבאמת גורם לי לבייץ מרוב ציפייה זה הפרמיס.

יש לי חולשה ליצירות פוסט־אפוקליפטיות, והסינופסיס של Snowpiercer לוחץ לי בכל המקומות הנכונים: הניצולים האנושיים היחידים מעידן קרח שגרמה ההתחממות הגלובלית הם יושביה של רכבת שמעניקה ליצירה את שמה. אלא שגם בתוך הרכבת — המונעת, אגב, בכוחה של מערכת פרפטום מובילה — לא שוררת אוטופיה אלא מתפתחת חברה מעמדית ונפיצה במיוחד. יש? אז עכשיו תוסיפו לזה את התמונה הבאה, הקונספט־ארט הרשמי הראשון ששחררה ההפקה:

Snowpiercer concept art

לא יודע. אולי זאת רק החולשה שלי לפוסט־אפוקליפסות ולקוריאה הדרומית באופן כללי ולבונג ג'ון־הו באופן ספציפי. מה שזה לא יהיה, אני פשוט חייב לראות את הסרט שלוקח את שני הדימויים החזותיים הכי מובהקים של השואה — הדרגשים והרכבת — וזורק אותם לשנת 2031.

תאריך הפצה רשמי עדיין אין, גם לא איזה טיזר טריילר, אבל ההערכה המקובלת היא ש־Snowpiercer ייצא בסוף הקיץ או בתחילת הסתיו. בינתיים הוא מדמם ממש את מינימום המידע ההכרחי, ועושה את זה בסטייל. החודש למשל הופצו דרכונים של העושים במלאכה, נגיד זה:

snowpiercerpassp-chris-evans

וגם זה, של בונג עצמו:

snowpiercerpassp-bong-joon-ho

ואילו כאן נחשפה דגימה מהפסקול מאת מרקו בלטראמי, שמברווז לי את העור בזכות עצמו:

קשה לנחש איך יעמוד Snowpiercer בפרץ הפוסט־אפוקליפטי של השנה, שהתחיל עם האבדון של "אבדון" ויימשך ב־World War Z ו־After Earth ולפחות במובן מסוים גם ב־Elysium ואפילו בקומדיה This is the End — אין, פשוט שנה גדולה למחשבי קיצין שכמוני — אבל אני סומך על בונג. אם בוחנים את זה פאונד פור פאונד (או איכות פור דקת סרט, אם אתם לא אוהבים ביטויים מענף המכות), הרי שהאיש הוא גדול במאי תבל. אי לכך ובהתאם לזאת, אני מסרב להתפגר לפני שאראה מה קורה כשנותנים לו לשחק עם רכבת.

תגובה אחת ל-“והנה סרט שאני מסרב למות לפני שאצפה בו

  1. תודה על הפוסט! כחובב אפוקליפסות בעצמי, אני ארוץ לבדוק את זה (למרות שאין שם זומבים)..

להשאיר תגובה

