כל הסרטים בכרטיס אחד

"לא יודעת, מילא הדוד"ש, אבל לפחות שבעל הבית יתקין וילונות"

"לא יודעת, מילא הדוד"ש, אבל לפחות שבעל הבית יתקין וילונות"

העיר ציון מ"מטריקס רילודד". המחשב מ"2001: אודיסאה בחלל" וגם המשימה מאותו סרט, כולל שינוי יעד הטיסה מפלנטה במערכת השמש אל עצם חייזרי שצץ פתאום לצד אותה פלנטה. האסטרונאוטית שישנה כמה עשורים יותר מדי מ"שובו של הנוסע השמיני". האסטרונאוט שפוגש את עצמו מ"ירח". כדור הארץ החרב, לרבות האייקונים הניו יורקיים, מתוך "כוכב הקופים". מתקפת המשובטים מתוך, ובכן, "מתקפת המשובטים", ואם כבר מדברים אז גם וול־E מתוך "וול־E". אלמנטים עלילתיים שלמים (וספוילריים באופיים, אז פשוט תאמינו לי שהם שם) מ"ארמגדון". זאת רשימה חלקית מאוד; יו ניים איט, ג'וזף קוסינסקי גנב את זה והשתמש בזה בעלילה או בעיצוב האמנותי של "אבדון". ואיזה קטע זה לראות סרט שסעיפי השוד הם בכלל לא העיקר בכתב האישום נגדו.

הסיפור של "אבדון", במקור רומן גרפי גנוז מאת קוסינסקי והמאייר ארוויד נלסון, הוא פוסט־אפוקליפסה קלאסית: ג'ק הרפר (טום קרוז, שלהערכתי שובר כאן את השיא של עצמו מ"ונילה סקיי" בכמות הדקות שלו על המסך מתוך הטוטאל של הסרט) הוא בערך הגבר האחרון עלי אדמות, חלק מצוות מצומצם שנשאר על הפלנטה כדי לאסוף את שארית משאבי הטבע לפני שהמין האנושי כולו מהגר אל טיטאן. כל זה בעקבות מלחמה איומה שבה תקפו את כדור הארץ חייזרים תבוניים, הכריחו את האדם להשתמש בנשק גרעיני, אפשרו לקוסינסקי לגנוב את מוטיב ה"זה אנחנו שחרכנו את השמיים" מהמטריקס הראשון ושלחו אותנו אל הגלות דלעיל. רגע לפני שהאנושות מסתלקת לנצח מתרסקת על הארץ חללית ישנה של נאס"א, לרבות היפהפייה הנמה המון זמן (אולגה קורילנקו), ופתאום קרוז ואנחנו מתחילים לגלות שלא כל האמור לעיל הוא בדיוק כצעקתו.

ההתרסקות של החללית, שנקראת "אודיסאה" לטובת מי שמתקשה להיזכר איפה בדיוק הוא ראה חללית עם משימה זהה, הוא הרגע שבו מתחברים כל הדברים — החל בפרמיס הפוסט־אפוקליפטי וכלה בחלומות/ זיכרונות של הארפר מהעולם הטרום־אפוקליפטי שהוא לכאורה בכלל לא הכיר (וכן, תוסיפו לרשימת קורבנות השוד את "בלייד ראנר" ואת "זיכרון גורלי"). אי אפשר לתקצר את "אבדון" מעבר לנקודה הזאת בלי למסור פרטי עלילה משמעותיים, אבל גם לא ממש צריך, כי זה גם הרגע המדויק שבו הסרט מאבד כיוון ועניין באופן מוחלט. ומה שמפליא הוא שזה בדיוק הרגע שבו קוסינסקי מפסיק לגנוב ומתחיל להמציא.

בשלב הזה אני מניח שראוי לומר מילה על המילה גניבה. במקרה הזה היא לכאורה ניתנת להמרה במילה מחווה, והאמת היא שבמחצית הראשונה שלו, "אבדון" מטעה אותך לחשוב שזה מה שהוא: מחווה רחבת היקף למדע הבדיוני לדורותיו. אבל — וזה אבל עצום ורב — שלא כמו המטריקסים או "אווטאר", אין סכין בעולם שינתח את הרעיון או את העלילה של "אבדון" כאמירה על קולנוע, מד"בי או אחר. בכלל, לסרט הזה אין איזה סאבטקסט מחוכם זולת העיסוק בשאלת הזהות (או ליתר דיוק ה"מה הופך אותנו לעצמנו"), שגם היא לא בדיוק חידוש בתולדות הז'אנר או הבכלל.

אני משתמש במילה גניבה כי מחווה היא קריצה, וג'וזף קוסינסקי מגושם מכדי לקרוץ. אז הוא פשוט עשה קופי־פייסט למיטב ההיסטוריה של הז'אנר, תפר את הקטעים הכי טובים לכדי סיפור שלא הולך לשום מקום על גיבור שלא מעניין אף אחד, צילם את זה יפה ופשוט הסתפק בזה (אוקיי, למען ההגינות יירשמו לזכותו גם פסקול חזק מאת אנתוני גונזלס מההרכב M83 ויופי של לוקיישן סקאוטינג באיסלנד ובצפון ארצות הברית). קודם שוד ואז שבר.

ב"פארק היורה" יש רגע נהדר שבו ד"ר מלקולם (ג'ף גולדבלום) קובל על עצם שיבוט הדינוזאורים; פשוט נעמדתם על כתפי ענקים, הוא מאשים את היזם ג'ון האמונד, ועשיתם את מה שאתם יכולים לעשות בלי לעצור ולשאול אם זה מה שאתם צריכים לעשות. גם קוסינסקי נעמד על כתפי ענקים, גם הוא לא שאל, והתוצאה היא סרט שהמחצית הראשונה שלו כמעט מעניינת והשנייה כמעט מעליבה. בעיקר אם אתה סאקר של מד"ב קולנועי, ואני בהחלט סאקר.

הייתי רוצה לשחרר אתכם עם מסר אופטימי, אז הנה: הסרט הקודם של קוסינסקי היה "טרון 2". אם עקומת השיפור שלו תישאר עקבית, תוך שלושה־ארבע סרטים הוא יעשה אחד לא רע.

מודעות פרסומת

3 תגובות ל-“כל הסרטים בכרטיס אחד

  1. יש הבדל דק מאד בין גניבה ומחווה, ומתישהו זה כבר נעשה משחק טריוויה של ,מאיפה לקוח הקטע הזה".

  2. בדיוק כל מה שהפריע לי בסרט הזה. הביקורת הכי מדויקת שקראתי עליו.

  3. כתבתי לא מזמן ביקורת על הסרט ג'י איי ג'ו, לא פחות גרוע מאבדון.
    אתה מוזמן לקרוא.
    אני לא בטוח הסבל של מי גדול יותר.
    http://gershongave.wordpress.com/2013/04/21/%D7%92%D7%99-%D7%90%D7%99%D7%99-%D7%92%D7%95/

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s