המעריצה מספר אחת שלך

"מה זה אין לי כוח להכין עכשיו שניצלים"

כנראה שכל האבות חווים את זה. אפילו החארות, כמו האבא של טדי דושאמפ מ"אני מהחבר'ה", שהבן שלו מגן עליו בחירוף נפש כאילו שהוא מעולם לא שרף לו את האוזן. אני מעולם לא שרפתי לרונה את האוזן, ואני חווה את זה חזק וברור: הבת שלי מעריצה אותי.

זה שטח לא ממופה מבחינתי, הקטע של להיות נערץ. אודה ולא אבוש שזה שטח די נחמד — לפני כמה ימים היא הודיעה לי קבל עם וגינה שאני האבא הכי טוב בעולם, ועכשיו אני יודע איך נשמעות אימהות זרות כשהן מבייצות — אבל זה גם שטח מאוד בעייתי. ולא רק כי אני לא מושלם, ויום אחד היא תעלה על זה, ואז היא תהיה השמאל ואני אהיה אהוד ברק.

תראו, אני האדם האחרון שמישהו צריך להעריץ. אולי לא מר דושאמפ, אבל גם לא אבא תרזה. התכונות הנערצות היחידות שאני מזהה אצל עצמי הן כוח רצון — הפסיקו לעשן מיד, שאלו אותי כיצד — ואולי גם מידה נדיבה מהרגיל של מודעות עצמית. זה אפילו לא מתחיל להתקזז עם הפחדנות, הפסימיות והפסיביות (אני קורא לזה פטליזם, אבל זה פסיביות), תכונות שרונה בטח תזהה אצלי עוד לפני שתזכה למצוות. יש לה אינטליגנציה רגשית שחבל על הזמן שלי.

היבט אחר של העניין הוא שאבא זה מודל, ואין בת שהמודל הזה לא משפיע על יחסיה עם כלל המין הגברי. אחת מחפשת את אבא שלה בגברים שלה, אחרת מחפשת את ההפך הגמור, אבל הרפרנס הוא תמיד אותו גבר ראשון שפעם היא העריצה והיום עושה לה פדיחות. אין מאחורי שיעורי פסיכולוגיה לגבות את זה, אבל אני די בטוח שההבדל בין שתי האבטיפוסיות — בין הצעירונת שהולכת למיטה עם צ'רלי שין לזאת שאומרת לו "מצטערת אדוני, אין לי דדי אישיוז" ("שני גברים וחצי", עונה 4, פרק 15) — הוא פונקציה של הפער בין עוצמת ההערצה לעומק האכזבה.

חתיכת מחשבה, ההשלכות המשוערות של נוכחותי על הגברים בחייה. מצד אחד, הדבר האחרון שאני רוצה שהיא תחפש שם בחוץ זה אותי; הרי אני לא אמור לאחל לה שתפגוש גבר פחדן, פסימי ועצלן שהיתרון הבולט שלו טמון בכך שהוא יודע שהוא כזה. מצד שני, הדבר הלפני אחרון שאני רוצה לראות אותה מביאה לליל הסדר של 2026 זה את האנטי־תומר. הרי ההפך הגמור ממני, ממש ברמה מתמטית, זה ערס. ערס אמיץ, אופטימי וחרוץ שהחיסרון הבולט שלו זה שהוא לא יודע שהוא כזה.

אני יודע, זה ספקולציות. חמור מכך, זה שבלונות: עם כל הסימטריה שזה מייצר לי בטקסט, ברור לי שהקטע של המודלים לא עובד באופן כל כך פשוט ופשטני. ובכל מקרה, המחזרים העתידיים שלה לא באמת מטרידים אותי כרגע. מטריד אותי שהילדה שאני כל כך אוהב חושבת עלי דברים טובים מדי.

העניין, אתם מבינים — ואם אתם אבות אז בטוח שאתם מבינים — הוא שלמטבע הזה יש שני צדדים. הבת שלך מעריצה אותך, זה הפלי; ואתה מאוהב בה, שזה העץ. מכירים את הקלישאה על הילדה הקטנה שמסובבת גבר גדול על האצבע? אז היא נתקיימה בי במלואה, וכשאני מסתכל מסביב על אבות אחרים שיש להם מעריצות, אני מזהה גם אצלם את קלות הדעת האופיינית לגבר שמאוהב עד מעל לאוזניים במישהי שמגיעה לו עד המותניים.

אני שואל את עצמי אם יש איזה מנגנון מאזן גם בהמשך הדרך. אם לאכזבה הבלתי נמנעת שלהן מאיתנו יש קונטרה בדמות התפכחות שלנו מהן. כלומר, ברור שאף אבא לא רוצה לגלות שהוא יצר מפלצת או פקצה, אבל ברור גם שאף גבר לא רוצה לאכזב מישהי שהוא מאוהב בה. ככה יוצא, בהפוך על הפוך מהסוג שרק החיים האמיתיים מסוגלים לספק, שאני מקווה להיות קצת פחות חולה על התחת של הילדונת הזאת כשהיא תבין שאני אהוד ברק.

ברוב מוחלט של הימים אתה לא ההורה הכי טוב שאתה יכול להיות — היום אין לך כוח, מחר אין לך זמן — אבל אחד הפיצ'רים הכי מוצלחים של ילדים הוא שהם לא נוטרים טינה. לכן יש משהו מרסק לב בזה שהם מעריצים אותך, בטח אם ניחנת בשילוב הקטלני של מודעות עצמית ואשמה הורית: כי לך תחיה עם זה שהיצור שאתה אוהב יותר מכל סולח לך על דברים שאתה לא מסוגל לסלוח לעצמך. המוצא היחיד מהפלונטר הזה הוא דיפלציה בעוצמת הרגשות, כל הרגשות. ואז מגיע הרגע המשוגע הזה שבו אתה מייחל לאהוב קצת פחות.

זה בטח נשמע מוזר לאוזניים עריריות. מוזר כמו הקריינות שסוגרת את "אמריקן ביוטי", כשקווין ספייסי אומר שאנחנו עדיין לא מבינים למה הוא מתכוון ביופי שלא ניתן להכיל אותו, אבל יום אחד נבין. להתחרות עם המילים שכתב אלן בול אין לי סיכוי, אז את הקריינות שלי אסגור ככה: להפוך מגבר לאבא זה כמו לעצור באמצע יום גשם כדי להתבונן בקשת, ולגלות שפתאום אתה רואה גם את האולטרה סגול ואת האינפרא אדום. להרגיש דברים שלא רק שלא הרגשת, אלא שבכלל לא ידעת שהם חלק מהמנעד.

2 תגובות ל-“המעריצה מספר אחת שלך

  1. צמרמורת

  2. איש יקר,ריספקט.

להשאיר תגובה

